
Zastanawiasz się, czy kupować kolejną książkę ze wzornikami?
Co do tej – nie miej wątpliwości.
Na ciut ponad 200 stronach znajdziesz tyle skarbów, że oniemiejesz.
Książka podzielona jest na krótkie, ale bardzo esencjonalne informacyjnie rozdziały.
Znajdziesz w niej 25 krojów historycznych, ich adaptacje oraz 20 rozdziałów prezentujących techniki i podejścia współczesne. A do tego miłe wprowadzenia do poszczególnych części układające te mocno nasycone treścią rozdziały w spójną historię.
Autor pochyla się nad historią pisma, narzędziami (również tymi niepodstawowymi) i technikami. Jest w tym bardzo drobiazgowy, a ilustracje w genialny sposób obrazują wszystko, co chce przekazać. Ten podręcznik zachwyca bogactwem treści, ale jest też po prostu ucztą dla oczu.
Poza krojami historycznymi (w których trzeba docenić również stworzenie dla każdego z nich wzoru cyfr arabskich) Autor poświęca miejsce również na:
- technikę pisania szerokim pędzlem
- efekt 3d
- kucie w kamieniu
- tworzenie szablonów
- linoryt
- printy
- cola peny i trafiony
- litery zbudowane z wielu linii
- pismo techniczne.
Zwróć też uwagę na nieco zabawny rozdział „Whimsical letters”. Po pierwszym przewertowaniu książki przykuwa on wzrok i muszę przyznać, że byłam zdziwiona, że Autor włączył go w książkę. Z czasem zaczęłam patrzeć na niego z uśmiechem, jak na mrugnięcie okiem do tych, którzy potrzebują onieśmielenia i motywacji do zrobienia czegoś mocno swojego.
Poza tym wszystkim możesz też przeczytać tutaj o dekoracjach (inspirowanych np. historycznymi węzłami celtyckimi), ułożeniu tekstu na stronie, formatach papieru i podstawach składu, kolorze w kaligrafii, piktogramach i masie eksperymentów formalnych, a nawet sztuce adresowania kopert.
Ta książka to jedna z najbardziej nasyconych wiedzą, dostępnych aktualnie pozycji.
Największą jej zaletą jest jednak to, że pokazuje ona historię pisma ze szczególnym uwzględnieniem współczesnego spojrzenia. To jakby doświadczenie tej historii przefiltrowanej przez dekady praktyki Artysty, wzbogaconej osobistą iskrą.
Książka prezentuje ogromny i niezwykle różnorodny dorobek twórczy Autora, jego poszukiwania i odkrycia. Każda praca, ale też każdy wzornik (niepoprawiany cyfrowo) jest ukłonem dla tradycji i narzędzi piśmienniczych. Widać w nich charakter linii prowadzonych konkretnym narzędziem na konkretnej powierzchni. Jest nieidealnie, a przez to doskonale. Jest to po prostu kaligrafia z najwyższej półki. Świadoma i dojrzała.
Dlatego nawet jeśli nie za względu na wartość edukacyjną warto tę książkę mieć zawsze pod ręką, ponieważ ma ona wielki potencjał inspiracyjny i badawczy.
Ja od kilku lat nie przestaję być nią zachwycona.
Krótki ostatni rozdział o miejscu kaligrafii we współczesnym świecie pozostawia nas z uśmiechem zadowolenia, że jest nas – miłośników pięknych liter – więcej.
Książka w języku angielskim.


